תיאטרון בובות

איך היית מסביר לילד שלא רואה מה זו ציפור עפה?

כל כך הרבה דברים בעולם ברורים לנו ואנחנו לוקחים אותם כמובנים מאליהם, פשוט כי אנו רואים אותם. לילד שלא רואה צריך להסביר דברים שלילד בעל ראייה תקינה הם ברורים מאליהם.

נסו להסביר, בלי שימוש בתיאורים ויזואליים, דברים יומיומיים: שמיים, ציפור, עלים נושרים, עץ, תפוז, תפוזים על עץ ואלה רק דוגמאות ספורות.

בשיעור תיאטרון בובות, אנחנו בוחרים דברים מחיי היומיום כמו: חפצים, תופעות טבע, חגים ובעצם כל מה שקיים סביבנו – דומם, צומח וחי ומנסים להעביר את המשמעות שלהם לילד שלא רואה.

הבובות והאביזרים מסייעים להעביר את "החוויה" של הדבר אותו אנו מנסים להסביר. מפעילת הבובות מנסה לערב את כל החושים של הילדים בכדי לנסות ולבנות עבורם את החוויה באופן הברור ביותר. כדי לעזור לילדים שיש להם שרידי ראייה, יש פעמים בהם משולבת באביזרים גם תאורה.

חשבו על עץ תפוזים. מה עובר לכם בראש? עץ הדר, בגובה של כשניים שלושה מטרים, בעל עלים ירוקים כהים הצומחים מהענפים, שצומחים מחלקו העליון של הגזע, נראים כמעין כיפה סביב חלקו העליון של העץ ובין העלים בולטים לעין תפוזים כתומים. התיאור הזה, כולו בנוי על חוש הראייה.

בשיעור תיאטרון בובות ההסבר יהיה לגמרי שונה. ראשית, הרי עץ הוא גדול ואם לא רואים את כולו, קשה להבין איך נראה המכלול. לכן, תחילה נעשה שימוש באביזר (בובה) של עץ, לא בגודל מלא אבל מספיק ברור כדי שהילד יוכל להבין במה מדובר. היא כמובן תסביר שעץ בחוץ הוא גדול הרבה יותר. כל ילד בתורו ימשש את ה"עץ" וינסה להבין דרך הידיים מה זה עץ, מה זה גזע, מה הם ענפים ומהם עלים וכמובן איך הכול מחובר ביחד. מפעילת התיאטרון יכולה, לדוגמא, להיעזר גם בעלים אמתיים כדי לתת לילד למשש ואפילו להריח. אם תבחר, תוכל המפעילה להוסיף צליל של עלים נעים ברוח, או לתת לילדים לדרוך על עלים יבשים כדי להרגיש ולשמוע את העלים. אחרי שהילדים קיבלו מושג על מה זה עץ, היא תוכל לתלות עליו תפוזים, הילדים ימששו את התפוזים, יריחו אותם ולבסוף גם יאכלו.

כל ההסבר הזה מועבר בצורה של סיפור חוויתי, בו הילד מרגיש מעורב, "חי" אותו, נהנה ממנו וכדרך אגב גם לומד.

עכשיו אתם מוזמנים לנסות ולהסביר למי שלא רואה מה זו ציפור עפה.

 


שינוי גודל גופנים
ניגודיות