חדר חושך

חדר חושך, כשמו כן הוא, חדר המאפשר סביבה נטולת גירויים חיצוניים, כגון: אור, צבע, תנועה, רעש וויסותם בהתאם לצרכים של כל ילד וילד.

העבודה בחדר זה היא אחד האמצעים שמיועדים לעזור לילד לשמר את שרידי הראייה שלו ולנצל אותם למקסימום. במידה ולא נדאג לשמר את שרידי הראייה, קיימת האפשרות שהם ייאבדו.

מטרות העבודה בחדר חושך הם:

  1. העלאת מודעות לראייה – חיזוק ושיפור.

לילד לקוי הראייה, לרוב, השרידים של הראייה כל כך מעטים, שהוא לא לומד להשתמש בהם למטרה מסויימת, או למטרה מוגבלת מאוד. הילדים רואים את הגירויים, אך אינם מבינים את מה שהם רואים ואנו רוצים ללמדם לפענח את אותם הגירויים.

  1. עבודה על מיומנויות בסיסיות.

תפקוד הראייה הינה מיומנות נרכשת, שצורכת תרגול אך משליכה מיידית על התרגול היומיומי. המטפל יכול "להאיר" את תשומת לבו של הילד ובכל זאת לשפר את תפקוד ראייתו.

חדר חושך מאפשר לנו לשפר מיומנויות כגון:

מיקוד – היכולת להביא את שתי העיניים יחד למטרה ויזואלית. פעולות כמו הושטת יד וקשר(תיאום) עין-יד דורשות יכולת של מיקוד, גם אם לשבריר שנייה.

עקיבה – היכולת להישאר ממוקד על חפץ שנע במרחב.

סריקה – היכולת להעביר את המבט ממקום למקום, על מנת לאתר חפץ כלשהו או תמונה מסויימת. יכולת הסריקה מאפשרת לילד לנצל את הסביבה לצרכי למידה.

  1. שימור וחיזוק המיומנויות הבסיסיות הללו.

ככל שהילד מתפתח, נראה כי תפקוד הראייה שלו משתפר, אבל הראייה נשארת כפי שהייתה. במילים אחרות, נראה כאילו הילד רואה יותר אבל לא כך הוא, ראייתו נשארת ורק תפקוד הראייה משתפר.

  1. הקניית תכנים חדשים

ישנם שיקולים סביבתיים נוספים, אשר משפיעים על תפקוד הראייה.

הרבה מתפקוד הראייה של הילד מסתמך על שימוש ברמזים לזיהוי ויזואלי, כגון:  

  • צבע וקונטרסט מאוד מסייעים בזיהוי ויזואלי(קונטרסטים בצבע וגם דברים מוארים בחדר חושך).
  • גודל החפץ, התמונה או הכתב
  • מרחק
  • זווית הראייה של הילדים עם לקות הראייה מאוד משמעותית ביכולת להשתמש בראייה הקיימת ולכן אין "לתקן" את הטיית הראש או המרחק ממנו הילד רואה.

ילד לקוי ראייה רואה פרטים לפני שהוא רואה את השלם.

 

שיקולים נוספים הקשורים לילד:

  • פניות ומוטיבציה(מהווה גורם משמעותי בתפקוד הראייה)
  • התנוחה בה הילד נמצא משפיעה על תפקוד הראייה ולכן חייבים לבדוק את התנוחה האופטימלית עבור כל ילד.
  • ערבוב עם מטלות נוספות – כשילד לקוי ראייה מתמקד בראייתו על מוקד אחד, הוא לא יכול לשים לב לראייה בפריפריה.

ככל שהילד מתפתח המיומנויות הנדרשות ממנו צורכות יותר ויותר דיוק ושימת לב לפרטים ולכן נראה כאילו לקות הראייה מחמירה.

תהליכי העבודה על שיפור תפקוד הראייה והתערבותנו מתבצעים:

ראשית ע"י הערכה ראשונית של תפקוד הראייה.

לאחר מכן נבנה תוכנית ההתערבות בהתאם להערכה שבוצעה עבור הילד.

במהלך השנה אנו מקיימים לפחות עוד שתי הערכות מחודשות: באמצע ובסוף שנה. בהתאם לכך מעדכנים את התוכנית בהתאם לצורך.

איבזור בסיסי וטכנולוגיות:

  • מחשב שתוכניותיו מותאמות ליכולתיו של הילד.
  • טלוויזיה במעגל סגור. טמ"ס
  • שולחן אור.
  • פעילות על שטיח צמוד לקיר: נחש אורות, רשת אורות מהבהבים, חפצים זוהרים.
  • פעילות על הרצפה
  • עמוד בועות בצבעים שונים.
  • פנסים שונים.
  • אור אולטרה-סגול.
  • עבור ילדים עם CVI: עבודה עם שולחן אור, חושים נוספים, עבודה עם חפצים מוכרים/קבועים.

 

מתרגלות ראייה

העבודה בחדר חושך מתקיימת הן באופן פרטני והן באופן קבוצתי(קבוצות קטנות של ילדים בעלי מאפייני ראייה זהים). העבודה הקבוצתית מעודדת מוטיבציה, חיקוי, משחק חברתי וחווייתי אשר תורם רבות לשיפור תפקודי הראייה.

לתרומה עבור הפעילות לחצו כאן
     

 

שינוי גודל גופנים
ניגודיות