מערכת הראייה מושגים והגדרות

פרופ' קנט קזלו, מנהל מקצועי אלי"ע.

 רשתית

רשת של תאים וסיבים שקולטים את האור בצורת תמונה ומעבירים אינפורמציה למוח.

הקולטנים

התאים העיקריים ברשתית נקראים קולטנים, קיימים שני סוגים, רודז (rods) בצורת קנה וקונוסים (cones) בצורת חרוט

  • הקולטנים קולטים אור ומעבירים מסר של חשמל (לא תמונות) למוח
  • ההבדל החשוב ביותר ביניהם זה לא צורתם אלה החיבור העצבי (נוירולוגי). בקונוסים בסדר גודל של סיב עצב אחד לכל קונוס כאשר בקנים מאות ויותר לאחד

 

סטיות תשבורתית (צורך במשקפיים)

קוצר ראייה 

למרות הדעה שאלו אנשים בעלי עיניים "חלשות" האמת היא שהעין "חזקה מדי" (לעומת אורכה) ואלומות אור ממוקדות מדי. לכן אנשים אלו רואים פחות ברור ככל שמסתכלים יותר רחוק

רוחק ראייה

עלומות האור ממוקדים פחות מדי אבל העין לא סטטית ויש יכולת להגביר את הכוח (בדרך כלל זה משוריין לראייה מקרוב) ולראות ברור מרחוק וגם מקרוב אבל על ידי מאמץ יתר. אם אין מספיק כוח הראייה מקרוב נפגעת ראשונה ולאחר מכן אולי גם ראייה מרחוק.

אסטיגמציה (Astigmatism)

הכוח של העין שלנו אמור להיות סימטרי, לכן להרבה אנשים עם משקפיים יש "מספר" שמתקן אותם (כגון +2.00 או -4.00). באסטיגמציה יש לעין שתי כוחות במישורים שונים (לפעמים משווים את זה להבדל בין כדור לביצה, למרות שהעין אף פעם לא נראה כמו ביצה). מתקנים את זה על ידי תיקון בעל שתי כוחות במישורים שונים (צילנדר) ואז יש מרשם למשקפיים יותר מורכב, כגון + 2.00-1.00X180

 

תנועות עיניים: תנועות אלו מגיעות לרמה טובה מוקדם מאד בחיי התינוק.

  • מעקב ראיה או רדיפה (Pursuit)

–מטרת תנועה זו היא "לתפוס" את הדמות עם מרכז הראיה כדי לקבל יותר תוכן והבנה

–זה מתחיל להיות קיים בגיל שלושה חודשים ומשתפר מאד עד גיל ארבע חודשים כאשר זה קרוב ל-80% של יכולת בוגרת

  • תנועות סקאדיות (Saccades)- : תנועות בשימוש "לסרוק" שטח וגם בקריאה

–מתחיל בסביבות חודש

–מגיע ל-70% יכולת בוגרת בגיל חצי שנה

שתי תנועות אלו הן פונקציות של המערכת הראיה המרכזית.

 ראיה דו-עינית

  • היכולת לשלב שתי עיניים יחד מתחיל בסביבות גיל 3 חודשים
  • התקופה הרגישה ביותר להתפתחות ראיה תלת-ממדית מסתיימת בסביבות גיל 3
  • במקרים רבים קשה לקבוע שיש פזילה לפני גיל חצי שנה (עדיין יש אפשרות של פעולות עצמאיות של העיניים בילודים נורמאליים)
  • כל פזילה שנקבע עד גיל 12 חודשים מוגדרת כפזילת הילוד 

  מה זה שדה הראייה?

  • כמות הראייה ההיקפית סביב מרכז המבט
  • מודדים את זה במעלות
  • זה זוויתי
  • יש חפיפה בשדה ראייה של שתי עיניים

 

חדות ראייה מתפתחת מהר

  • לפי שלש בדיקות שונות, בגיל חצי שנה חדות ראיה מגיע לרמה של:
  • העדפת מבט: 6/30
  • טוף אופטו-קינטי: 6/15
  • VER: 6/6
  • המשמעות היא שיכולת ראייה מאד בשילה כבר בגיל חצי שנה ולכן אנחנו מנסים להתערב (טיפולית) מוקדם מאד בחיי התינוק

 

מדוע קיימת חשיבות לבשלות זריזה של מערכת הראייה?

  • חוש הראייה מוביל אותנו יותר רחוק ויותר מדויק מכל חוש אחר
  • כדי לאפשר התפתחות של תנועות מוטוריות בפיקוח וויזואלי
  • נזק לחוש הראייה משפיע על כל ההתפתחות המוטורית של התינוק בנוסף להשפעה על תפיסה חזותית.

 

התפתחות תקינה

  • מתאר מצב ששתי עיניים "מוכשרות" באותה מידה
  • הדיווח למוח הוא של כל עין בנפרד- בהתחלת הקליטה במוח ישנן תאים שמקבלים את הדיווח של עין ימין ותאים "שמאליים" באיכות שווה.
  • בהמשך הדיווח של שתי עיניים מתמזגת בתאים שקולטים שתי עיניים ביחד (תאים "דו-עיניים")
  • זה קיים במצב של שוויון בין העיניים, ה"תחרות" ביניהן מסתיימת ב"תיקו" ושתי העיניים מחוברות לתאים אלו
  • זה הבסיס לראיה דו-עינית וראיה תלת-ממדית

התפתחות לא תקינה: א

  • הקשר בין המוח והעין מתפתח ומתחזק בעקבות איכות המסר שהעין מעבירה

אם המסר לא איכותי, הקשר נהיה חלש

  • לכן אם משהו פוגע באיכות הראיה בעין אחת (או בשתיהן) זה פוגע בחיבור למוח.

התפתחות לא תקינה: ב

  • אם המסר מעין אחת שגוי בגלל ראייה מטושטשת אז יש סיכוי לבעיה של עין עצלה (אמבליופיה) שזו ראייה לקויה גם אם מורידים את הגורם לטשטוש (כגון קטרקט) וגם אם מתאימים משקפיים 
  • אם המסר מעין אחת שגוי בגלל פזילה אז יש סיכוי לשתי בעיות:

– בעיה בראיה דו-עינית: בתחרות במוח על התאים ה"דו-עיניים" עין אחת ינצח "יכבוש" את רוב (או כל) התאים האלו

  • עין עצלה: ראיה לקויה באותה עין גם אם מורידים/מתקנים את הליקוי

בשני המקרים, למרות שהבעיה מתחילה בתופעה בעין, הבעיה האמתית היא במוח

 

שימוש ברטייה (Patching)

  • מה מנסים להשיג?

–טיפול או מניעת עין עצלה

–טיפול בפזילה-כדי להפוך את זה מקבועה (עין אחת) למצב של לסירוגין (החלפה מעין לעין)

  • טיפול בעין מול טיפול בילד
  • מהן השלכות של סגירת עין לתפקוד של הילד: אם הסגירה משאיר אותו עם ראייה מאד לקויה, זה משפיעה על כל ההתפתחות שלו- מוטורי, שכלי, רגשי, תפיסתי- כמו אצל כל תינוק לקות ראייה
  • יש חלוקי דעות על כמה שעות סגירה צריכים ומה היעילות של סגירה בלבד כטיפול

מסקנות מחקרים עדכניים

  • שעתיים של סגירה ביום השיגה אותו שיפור כמו 6 שעות ביום
  • 6  שעות ביום השיגה אותו שיפור כמו יום שלם
  • במקרים החמורים ביותר, תוספת של פעילויות מכוונות מקרוב השיגה שיפור גדול יותר

 

שינוי גודל גופנים
ניגודיות