בדיקות ראייה לגיל הרך

ערנות ההורים להתנהגות הוויזואלית של תינוקם חשובה ועוזרת בזיהוי ובאבחנה המוקדמת של בעיית הראייה.  אך גם אם יודעים שיש ליקויי ראייה, כולנו, הורים ואנשי מקצוע, היינו רוצים לקבל הבנה מדויקת יותר על לקות הראייה ובנימה חיובית יותר להבין כמה ראייה ישנה.

מאת: פרופ' קנט קזלו, מנהל מקצועי ב"אלי"ע" – עמותה המתמחה בטיפול בתינוקות, פעוטות וילדים עם עיוורון או עם לקויות ראייה.

בחודשים הראשונים בחייו של תינוק מתפתחת מערכת הראייה ומערכת הקשרים למוח אשר אחראית לתפקוד ותיאום פעולות מערכת הראייה כגון: תיאום עין יד, תיאום בין העניים, עיבוד מידע חזותי, יכולת פיענוח, ראיית עומק ועוד.

מאחר ובזמן התפתחות מערכת הראייה, התינוק אינו מסוגל לדבר או להביע את כוונותיו באופן ברור, רצוי לשים לב להתנהגות הוויזואלית של התינוק, האם התינוק מסתכל לכיוון האור ומתעניין בצעצועים או בסביבתו הקרובה. פעוטות שראייתם תקינה אינם אדישים לסביבתם ויביעו בה עניין; מצמוץ בחשיפה לאור חזק (שמש), חיוך לדמויות מוכרות, קשר עין, התעניינות בצעצועים קרובים, בקבוק וכדומה, כולם סימנים חשובים המעידים על התפתחות תקינה של מערכת הראיה. לעיתים, ההורים, או במהלך בדיקות המעקב בטיפות החלב או אפילו צוות מטפל במעון שם לב כי המחוות הללו אינן מתקיימות באופן תקין. כשעולה חשד להתפתחות שאינה תקינה של מערכת הראיה, חשוב לפנות לבדיקת ראייה.

 

בדיקות עניים בגיל הרך מאפשרות לעקוב אחר התפתחות מערכת הראייה ולאבחן לקויות ראייה כבר בשלב המוקדם, במידה ויש כאלה. הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות, היא החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. הראייה משפיעה על יכולת מוטורית, קוגניטיבית וההתנהגותית, כך שחומרת לקות הראייה ואופייה, הם הגורמים החשובים בהשפעת לקות הראייה על ההתפתחות.

ערנות ההורים להתנהגות הוויזואלית של תינוקם חשובה ועוזרת בזיהוי ובאבחנה המוקדמת של בעיית הראייה.  אך גם אם יודעים שיש ליקויי ראייה, כולנו, הורים ואנשי מקצוע, היינו רוצים לקבל הבנה מדויקת יותר על לקות הראייה ובנימה חיובית יותר להבין כמה ראייה ישנה.

 איך אפשר לבדוק את יכולת הראייה של ילודים ותינוקות?

המדידה המקובלת מכונה "בדיקת חדות ראייה".

בדרך כלל נמדדת במה שקרוי שבר סנלן- 6/6, 6/12, 6/30 וכדומה (ראייה 6/6 –עצם בגודל 1 ס"מ ממרחק של 6 מ’). מדידה זו מתארת באיזה מרחק ניתן לזהות עצם בגודל מסוים. לילדים גדולים ולמבוגרים ניתן להשתמש בלוח של אותיות, מספרים, צורות או אפילו תמונות כדי לבצע את הבדיקה.

 אך מה ניתן לעשות עם תינוקות ופעוטות בגילאי חודש, חצי שנה או אפילו שנתיים?

בעבר ראייה בקרב תינוקות ופעוטות בדקה האם התינוק נועץ מבט (פיקסציה) ועוקב אחרי חפץ.

 אך מאוחר יותר נכנסה בדיקה עם "תוף אופטו-קינטי", זהו גליל עם סדרת פסים בצבעי שחור לבן בעובי משתנה. בעת סיבוב הגליל ובתנאי שהתינוק רואה את הפסים ואין טשטוש בראייה ייגרם ריצוד של העניים (ניסטגמוס). מידת צפיפות הפסים שבעקבותיה נגרם ריצוד בעניים נותנת מדד לחדות הראייה.

כיום קיימות 2 בדיקות אמינות יותר שניתן לבצע לילודים ותינוקות, אשר אינן דורשות שיתוף פעולה רב והן נותנות תוצאות איכותיות.

האחת היא בדיקה אלקטרו-פיזיולוגית: בדיקת VEP (VISUAL EVOKED POTENTIALS) – מענה מוחי וויזואלי. בבדיקה זו הפעוט יושב, מוחזק אל מול מסך מחשב המקרין גירויים מתחלפים במשך זמן קצר.  לראשו של הפעוט יוצמדו 2 אלקטרודות (אחת על תנוך האוזן והשנייה ממוקמת עורפית על ראש התינוק), הרושמות את הפעילות המתרחשת במוח בזמן זה בחלק העוסק בראייה מרכזית. 

השניה היא בדיקה התנהגותית-בדיקת העדפת מבט (Preferential Looking). מקורה של בדיקה זו הוא בשיטת "כרטיסי טלר" (Teller Acuity Cards). שיטה זו מבוססת על עובדה שהוכחה במחקרים שאם מראים לתינוק מטרה ריקה ולידו מטרה עם דוגמה, התינוק יפנה את מבטו (העדפת מבט) לגירוי עם דוגמה. לרוב משתמשים בדוגמה של פסים בצפיפות משתנה. לעומת גירוי אפור שיטה זו שימושית מאד מגיל 3 חודשים עד גיל שנתיים וגם בדרך כלל אפשרית עד גיל 3. לרב מגיל 3 ומעלה הפסים לא יעוררו מספיק עניין כדי להעסיק את הילדים ולכן נמצאה כלא יעילה. 

חשוב לשים לב ולעקוב אחר ההתנהגות הוויזואלית של תינוק כבר בשלבי ההתפתחות הראשונים. אם אתם חושדים כי ישנם סימנים המעידים על התפתחות שאינה תקינה במערכת הראיה, חשוב לפנות לבדיקת ראייה אצל רופא עיניים או אופטומטריסט מומחה לילדים ולקבל מידע נוסף. חשוב לזכור כי גם בגיל הרך ולמרות שהתינוק אינו מסוגל לענות במילים על שאלות, יש היום את הכלים לבדוק חדות ראייה אצל פעוטות ולדעת מה הוא רואה.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות