סוגי לקויות ראייה מרכזיות והשלכותיהן על הראייה

הבסיס לעשייה שלנו היא ההבנה העמוקה כי הראייה משפיע על כל תחומי ההתפתחות, הראייה היא החוש המארגן המניע אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם.
חומרת לקות הראייה ואופייה הם גורמים חשובים בהשפעת לקות הראייה על ההתפתחות והתפקוד ולכן הבנת השלכות הלקות על התפקוד ובניית טיפול מתאים הם המפתח לקידום ילדים עם לקות ראייה.

להלן לקויות ראייה מרכזיות והשלכותיהן על הראייה

פזילה:
החלקים הנפגעים הם שרירי העין
בעקבות הפזילה נפגע השפעה על הראייה: ראייה מטושטשת, היווצרות עין עצלה, קושי בראיית עומק, (בראייה מקרוב) בשל חוסר בראייה דו עינית.
פגיעה בשדה הראיה: יש לבדוק האם קיימת התעלמות משדה ראייה שהעין בו אינו מתפקדת. צד דומיננטי
דרכי עבודה: רטייה-בהוראות רופא, שימוש בקונטרסטיים והתאמת תנאי תאורה, הבחנה בעבודה עם הילד בין מקומות מוכרים ושאינם מוכרים, מקומות מוצלים לעומת מוארים.
עבודה על ראיית עומק:ראיית עומק במרחב/מרחוק –שני מטר ויותר- נשענת בעיקר על סימנים חד עיניים [נלמדים] ולא דורשת שימוש בשתי עיניים. נתרגל מסלולים עם עומקים וגבהים שונים, תרגול של מעברים בין משטחים, סימון של מדרגות ועוד.
ראיית עומק מקרוב-מרחק ידיים- נשענת בעיקר על שימוש יחד של שתי עיניים. הכנסת חפצים לתוך קופסאות עם עומקים שונים, השחלות, (עדיף שהילד לא יחזיק גם את החפץ וגם את הכלי שמנסים להכניס או להשחיל בו את החפץ, אלא רק את החפץ ) פאזל עץ, תיאום עין יד, אומדן מרחק בתמונה עמוסת פריטים (ראיית קו האופק) ועוד

גלאוקומה:
גורם ללחץ תוך עייני מוגבר הגורם לפגיעה בעצב הראייה ופגיעה בשדה ראייה.
השפעה על הראייה: צמצום ופגיעה בשדה הראייה ההיקפי. פגיעה אופיינית בד"כ מתחילה בהיקף וממשיכה בצורה של סגירת טבעת ספירלית- ללא טיפול יכול להוביל לעיוורון. סינוור.
דרכי עבודה: עבודה על (פיצוי על) שדה הראייה ההיקפי שניזוק -לימוד מיומנות הסריקה מרחוק.
היכרות עם מרחבים שונים שאינם מוכרים. עבודה על ראיית עומק. 
ראיית התמונה השלמה- טוב בראיית פריטים שבתוך התמונה.
התאמת תנאי תאורה

Cone& rod dystrophy:
פגיעה ברשתית בתאי הקונס והרודס.
Cone – הקונס- אחראים על ראייה מרכזית, חדות ראייה, ראיית יום, ראיית צבעים, פענוח של תמונה- ראיית פרטים. Rod – הרודס- ראיית לילה, ראייה היקפית, תנועה.
דרכי עבודה: אם הפגיעה העיקרית בקונס: התאמת תנאי תאורה, משקפיים מתכהות ומשקפי שמש, הצללות, עמעום של אורות…שימוש בקונטרסטיים. עבודה עם תמונות.אם עיקר הפגיעה ברודס: עבודה על שדה הראייה.

רטינופתיה של פגות R.O.P
החלק בעין שנפגע:צלקות / היפרדות הרשתית דרגות 1-5
השפעה על הראייה: תלוי בדרגת הפגיעה ברשתית והיכן ממוקמות הצלקות- במרכז או בפריפריה. ייתכן גם מצב של עיוורון (דרגה 4-5) בעת היפרדות של הרשתית. 
דרכי עבודה: בהתאם לפגיעה ודרגת הפגיעה.

קטארקט:
החלק בעין שנפגע: עכירות העדשה
תסמינים לפני ניתוח: טשטוש הראייה, חוסר יכולת לאקומודציה: הסתגלות העדשה בהתאם לקרני האור החודרים מבעדה ולכן יופיעו קוצר או רוחק ראייה. ירידה בחדות הראייה כתוצאה מעכירות,סנוור ורגישות לאור. ייתכנו סיבוכים לאחר הניתוח כגון: לחץ תוך עיני והיפרדות רשתית. לאחר הניתוח לרוב יתאימו עדשות מגע או משקפיים.
דרכי עבודה: במצב של קוצר ראייה- ראייה טובה מקרוב ולכן הדגש יהיה על הראייה מרחוק. מיומנויות הסריקה, איתור חפץ/תמונה/דמות במרחב, למידה של הסימנים החזותיים אשר מאפיינים את החפצים, הדמויות, המרחב, תמונות ועוד…במצב של רוחק ראייה- הראייה מרחוק תהיה טובה יותר מאשר הראייה מקרוב ולכן יינתן דגשים על עבודה מקרוב. יש לבצע התאמות לזוויות, לקונטרסטיים, הגדלות לתמונות עמוסת פריטים, זיהוי פרטים קטנים בתמונה ועוד..

ניסטגמוס:
פגם בשרירי העין או תוצאה של פגיעה נוירולוגית
השפעה על הראייה:ריצוד מהיר ובלתי רצונית של העין: מצד לצד, למעלה ולמטה או תנועה סיבובית. ילדים עם ניסטגמוס לא רואים שהעולם זז יחד עם הריצוד ולא מרגישים את הריצוד. 
לעיתים נראה Head nodding   הטיית ראש לזווית מסוימת שמפחיתה את הריצוד. הניסטגמוס גורם ל: ראייה מטושטשת (בכל מרחק), קושי ביצירת קשר עין, עייפות מוגברת, בגלל המאמץ הנוסף המעורב בהתבוננות. קושי בתפיסת עומק- דבר העלול להקשות על שימוש במדרגות או במעבר על משטחים שאינם יציבים. תפיסת עומק לקויה עלולה גם לגרום לילד להיות איטי יותר ומסורבל יותר מן הרגיל.
דרכי עבודה: כדי להגיע לראייה מיטבית, ולהפחית את תנועת העיניים, ילדים עם ניסטגמוס לרוב מטים את ראשם לכיוון מסוים – הצדה, כלפי מטה או כלפי מעלה. יש לאפשר לילד למצוא את מנח הראש המתאים לו ביותר. ראייתם יכולה להשתנות במשך היום בהתאם למצבם הרגשי: בעת עייפות, עצבנות, או לחץ נפשי, תנועות העיניים קיצוניות יותר, ואיכות הראייה נפגעת. מומלץ להשתמש במשחקים המעודדים את הילד לעקוב אחר חפץ זז בשל הקושי בביצוע מיומנות המיקוד והעתקת מבט כל פעם מחדש (כגון: כדור, חישוק, מכוניות וכו'), כמו כן, הרבה פעילויות המערבות תנועה במרחב. שימוש במשחקים המפתחים קשר עין-יד (משחקי שולחן, משחקי כדור ועוד). ילדים עם ניסטגמוס עלולים להזדקק לזמן ממושך יותר כדי לזהות דברים.

קולובומה:
חוסר ברקמות בריאות בתוך או מסביב לעין (מהקרנית עד העצב). לרוב הפרעה עינית בלבד, אולם בחלק מהמקרים היא אחת מהתופעות של תסמונת כלשהי. קולובומה בעצב הראייה והפגיעה בחדות הראייה יכולה להיות בדרגות חומרה שונות.
השלכות על התפקוד תלויות בחלק הפגוע בעין: 
במקולה- חדות ראייה ירודה, קושי בראיית צבעים, ראיית פרטים, פענוח של תמונה. 
ברשתית-שדה ראייה פגוע בהתאם למיקום הקולובומה. החסר יופיע בד"כ בחלק התחתון ולכן שדה הראייה העליון יהיה חסר.
בקשתית- רגישות גבוהה לאור/ סנוור
דרכי עבודה: אופן העבודה יותאם לפי הפגיעה בעין. 
דוגמאות: קושי בשדה ראייה מרכזי והיקפי- לעורר מודעות לשדה ראייה החסר. להציג דברים בשדה ראייה קיים

לבקנות:
 המחלה מתבטאת בעין בחוסר פיגמנט ה"מלנין" בקשתית וברשתית- חסר של הפוביאה שבמקולה הנמצאת בראייה המרכזית שברשתית.
השפעה על הראייה תהיי בפוטופוביה-רגישות חמורה לאור (סנוור), ניסטגמוס, ראיית חדות מרכזית ירודה, קוצר ראייה/ רוחק ראייה או אסטיגמציה משמעותית. קושי ביצירת קשר עין. *לבקנות-מחלה תורשתית רצסיבית. ישנם שני סוגים: לבקנות עינית/  אוקולרית  OA לבקנות כוללת .OCA
דרכי עבודה: משקפי שמש / מתכהות. מקום ישיבה בגן. עידוד קשר עין. שימוש בקונטרסטיים. התייחסות למאפייני הניסטגמוס ודרכי העבודה כגון משחקים ופעילויות המעודדים עקיבה אחר חפצים בתנועה, מציאת המנח לטובת "נקודת האפס", מתן זמן בזיהוי ועוד. ככלל-הגנה מהשמש

CVI לקות ראייה על רקע קורטיקאלי:
CVI היא בעיה נוירולוגית: הנזק הוא מוחי ולא עיני. פגיעה בהולכה העצבית למרכז הראייה הגורמת לקשיים וחוסר עקביות בהליכי עיבוד ובפענוח מידע חזותי. 
קיימים 10 מאפיינים נפוצים ל CVI :

  1. בהייה
  2. היעדר תגובות חזותיות רפלקסיביו
  3. העדפה לצבע מסוים
  4. שדה ראייה מסוים- נטייה להסתכל בשדה הראייה הפריפרי ולא המרכזי
  5. משיכה לחפצים בתנועה, חפצים מבריקים
  6. עיכוב בתגובה
  7. קושי בראייה מרחוק
  8. קושי עם מורכבות
  9. קושי עם חפצים חדשים- חידוש חזותי
  10. תיאום עין יד

דרכי עבודה: סביבה חזותית עם מעט גירויים (סביבה מותאמת). תנוחה שבה הילד יהיה פנוי. הגירוי- המידע יהיה פשוט, קבוע וצפוי. קונטרסט בין צבעים. שימוש בחפצים מחיי היום יום של הילד. חזרתיות. יצירת אינטגרציה בין מספר חושים. עבודה בפרקי זמן קצרים מאוד. לתת הרבה זמן לראות על מנת שיוכל להגיב על מה שראה. התאמות בעבודה- צבע, תנועה, שדה ראיה… (חדר חושך/ כיתה). צורך בבידוד האובייקט מהרקע בשל הקושי במורכבות

שינוי גודל גופנים
ניגודיות