רעיונות בתחום היצירה שאפשר לעשות בבית עם הילדים

טאונה צלנצוק, גננת אלי"ע בסניף רחובות, מצרפת כמה רעיונות שאפשר לעשות בבית בתחום היצירה עם הילדים. בפירוט הפעילויות הוספנו דגשים הקשורים לראייה.

חשוב ביותר: הקפידו על הבטיחות הכללית של ילדכם. השתמשו רק באביזרים בטיחותיים ומתאימים לגיל (לא חפצים זעירים שניתן להכניס לפה או כל דבר אחר שיכול להיות מסוכן)

כדי שזמן היצירה עם הילדים יהיה יותר מהנה וכיפי להלן מספר דגשים כלליים שכדאי לשים לב אליהם:

  • לרוב כשמגישים לילדים נייר הם נוטים לזרוק או לקמט אותו, אנו מציעות להדביק אותו עם נייר דבק לשולחן, דבר שיקבע אותו וימנע ממנו לזוז .
  • תנו לילדים שלכם זמן, אל תמהרו איתם, תנו להם דוגמה אישית לדרך היצירה שלכם, ורק לאחר זמן מסוים תוכלו לתווך להם את הדרך. התוצר הוא לא מה שחשוב אא ההתנסות והחוויה.
  • זכרו לשמור על קונטרס בין הדף או משטח העבודה לבין הצבע שבחרתם לעבוד איתו. (לדוגמה: אם אתם מחליטים להשתמש בדבק לבן אל תשימו אותו על צלחת לבנה אלא על צלחת עם ניגודיות טובה יותר, צבע כהה שעליו הדבק הלבן יבלוט. דוגמה נוספת: מדבקות שמדביקים על נייר לבן עדיף שלא יהיו בצבעים בהירים כמו צהוב)
  • תתמללו לילדים כל מה שהם ואתם עושים ורואים ("עכשיו ניקח את הלימון, נחצה אותו לשניים ונטבול אותו בצבע האדום ..אחד..שתיים..ושלוש ועכשיו נניח על הדף" "וואו חמוד תסתכל האצבע שלי כחולה"… "איפה יש לאמא מדבקה?… המדבקה על האף של אמא…")
  • אל תפחדו להתלכלך ושהילדים יתלכלכו, אפשר תמיד לנקות ולשטוף ידיים בסיום הפעילות.
  • תוכלו להשתמש בכל חומר שיש בבית ולמחזר אותו לדוג': גלילי נייר טואלט, קופסאות נעליים ישנות, קופסאות קורנפלקס, קרטון, פקקים ומכסים של קופסאות, בקבוקים או מיכלי פלסטיק ישנים. כל אביזר יכול להפוך לחומר יצירה שאותו ניתן לצבוע, להדביק או לגזור.
  • זכרו שילדים בגיל הזה חוקרים ומתנסים בהכל וכך הם מגלים את העולם. המטרה שלנו היא לחשוף אותם כמה שיותר לדברים חדשים ויחד עם זה לתת להם בטחון בכל דבר שהם עושים ומגלים ושהם רק ייהנו מהחקירה שלהם, אם מכניסים לפה צבע אפשר להוציא ולומר בעדינות "לא שמים את הצבע בפה"..עם הצבע צובעים על הדף.."

צבעי ידיים:

  • שימו לילדים קצת צבע על השולחן או על נייר עדיף לשבת איתם ולשים גם מעט צבע לעצמינו ולהתנסות בעצמינו. מאוד מאוד חשוב לא לנסות לקחת את היד של הילד ולהכניס בכוח לצבע. תנו לו את הזמן שהוא צריך כדי שירצה בעצמו וירגיש בטוח להתנסות ולגעת בצבע.
  • כמו כן אתם יכולים לקחת פונפון או עיגול של צמר גפן לשים צבע בצלחת, לתת לילדים דף  ולתת לילד לטבול את הפונפון או הצמר גפן  בצבע ואז לצייר בעזרתו על הנייר. אפשר להשתמש גם במקלות אוזניים או בכל אביזר שמתאים כהשארת חותם על הדף.
  • אם יש אפשרות לחתוך חתיכה מפרי כמו לימון, תפוז או ירק כמו מלפפון ולטבול אותו בצבע ואז על הדף, זה יעבוד על עיקרון של חותמות.

 

מדבקות:

  • קחו מדבקות עגולות גדולות עדיף בצבעים כהים או זוהרים אבל לא בהירים (מפני שהדף לבן וצריך לייצר ניגודיות) הדביקו על היד או על האף או על סנטר את המדבקה ותנו לילד לנסות להוריד אותה ובתיווך מלא (ממש לעזור לו יד ביד) להדביק אותה על הדף.

כך נעבוד גם על שיום של איברי הגוף השונים וגם על המוטוריקה העדינה.

  • לחלק מהילדים ניתן לצייר צורה תחומה ומעובה (קו עבה) בצבע שחור או צבע בולט אחר (לדוג' עיגול או משולש גדול על הדף) ולהנחות את הילד להדביק את המדבקות בתוך הצורה. העבודה חייבת להיות בתיווך מלא עם הילד.

צבעי שעווה:

  • תנו לילדים שלכם גיר של צבע שעווה עם דף נייר, זכרו שהילדים מתנסים וחוקרים כל דבר שמגיע לידיים שלהם, תנו להם את האפשרות זאת, לאחר מספר רגעים תיקחו צבע נוסף ותנסו לדפוק על הדף עם הצבע ואחר כך תקשקשו עם הצבע על הדף. הילד צריך לראות ולגלות שמשהו קרה ונוצר משהו חדש על הדף. לאחר מכך אתם יכולים לנסות לקחת את היד של הילד שביחד איתו תנסו לשרבט על הדף.

 

דבק פלסטי:

  • שימו קצת דבק פלסטי בצלחת, בצלחת השניה תכינו מצרפים (חתיכות פאזל, גזרי נייר גדולים אפילו מתוך מגזינים ישנים או ניירות צבעוניים ובתיווך מלא (יד שלכם על יד של הילד) תתחילו לטבול כל מצרף בדבק ולהדביק על הנייר. אל תחששו לתת לילד לגעת בדבק ומכך שהוא מתחיל להיות עם ידיים דביקות, תנו לו להרגיש את התחושה ולחקור אותה.
  • אפשר לאסוף עם הילדים מהגינה עלים יבשים, פרחים קטנים או כל דבר מהטבע שאפשרי להדביק גם אותו על הדף.
    הילדים יהנו מהאיסוף ומהחוויה המשותפת ויחשפו להכרת העצמים וילמדו את המאפיינים שלהם (עלה ירוק, עלה יבש, מקלות קטנים ועוד)

 

בצק מלח:

מתכון להכנת בצק מלח ביתי רך (בסגנון "פליידו"):

שלוש כוסות קמח

 חצי כוס מלח

שני כפות מלח לימון

 רבע כוס שמן

שתי כוסות מים רותחים

ללוש הכל ביחד J והבצק מוכן

אפשר לצבוע את הבצק בעזרת צבעי גואש

לשמור במקרר בקופסא סגורה

  • עבודה עם מרקמים כמו בצק מלח ופלסטלינה היא בעיקר בשביל התחושה והתנסות במרקמים ותחושות חדשות.

 

חומרי יצירה שולחניים נוספים:

תוכלו להשתמש בקצפת צמחית שיש לכם במקרר או להכין לילדים ג'לי מאכל לפי הוראות ההכנה שעל גבי האריזה. לאחר שהוא מתקרר ומתקשה לתת להם להשתמש בו על השולחן, לחוש את המרקם, המגע, לחקור את הצבע וגם את הטעם.

פלסטלינה:

ניתן לחתוך עיגולי פלסטלינה קטנים ויחד עם הילדים להרים אחד אחד (עובד על אחיזת "פינצטה") ו"למרוח" אותם יחד איתכם על הדף. פעילות זו מחזקת את מיומנות המוטוריקה העדינה.

 

 ציור על מרקם חולי, כלשהו:

(לדוגמה: קמח, מלח, סוכר, סולת על מגש שחור) כאשר ילד עוסק בציור, הוא בונה את היסודות לכתיבה בעתיד. איך להחזיק בעפרון, איך לשלוט בתנועות עפרון ליצור אותיות. בגיל הזה מרבית הילדים ישרבטו, יציירו נקודות, ולפעמים קווים בסיסיים. צריך לאפשר להם הזדמנויות רבות להתנסות בציור בעזרת כלים שונים ומרקמים שונים.

התמונה ממחישה את אופן הפעילות. יש לשים לב לדגשים קטנים אך חשובים:

  • כמו שאפשר לראות חשוב לשים לב לקונטרס של הצבעים. ובמקרה שלנו הכי טוב לקחת תבנית של תנור שהיא בצבע שחור(לרוב), אם לא אז לחפש מגש או אפילו צלחת כהה ולהשתמש בחומר שהוא בהיר (סוכר, קמח, מלח)
  • בנוסף לכך כדאי לגוון בחומרים היות וכל אחד מהחומרים עדיין נותן תחושה אחרת. במהלך המשחק בחומר, השימוש באצבע המורה תוך כיפוף יתר האצבעות הוא אבן דרך התפתחותית חשובה במוטוריקה העדינה.
  • זכרו שילדים ינסו להכניס את האבקות לפה ולטעום אותן. לכן דבר ראשון לא צריך לפחד שיטעמו מעט מלח או קמח. זוהי חלק מההתנסות מהחקירה ומידע העולם שהם רוכשים. (תוכלו בזמן זה גם לתמלל להם את התחושה.."המלח הוא מלוח, המממ כמה מתוק הסוכר…")
    * שימו לב שהמגש מחובר היטב לשולחן

 

יצירות עם גלילי ניר טואלט

אפשרות נוספת היא להשתמש בגלילי נייר טואלט כדי ליצור ציורים בעקרון של חותמות להלן:

  • כמובן גם כאן ישנם דגשים שכדאי לשים לב אליהם כפי שפרטנו קודם: כדאי להדביק את הדף עם סלוטייפ לשולחן, לשים לב להבדלי צבעים בין השולחן ובין הנייר ובין הצבעים שמשתמשים בהם, ולתת לילד את האפשרות להבין את הסיטואציה. כדאי להקדים ולספר לילד מראש מה אתם הולכים לעשות, במה תשתמשו וכו'. בנוסף לכך במידה ויש לכם אפשרות, רצוי להראות לו את ההסמלה של סדר היום.

התנסות בסוג זה של יצירה תורמת רבות להתפתחות המוטוריקה העדינה הכה חשובה להתפתחות הילד בכלל ולילדים המופלאים שלנו בפרט. הטבעה (STAMPING) נהדרת לחיזוק חגורת הכתפיים, פיתוח תנוחת ישיבה טובה וחגורת כתפיים חזק הוא גם בסיס חשוב לציור וכתיבה בעתיד.

בנוסף – עודדו את ילדכם להשתמש ביד אחת כדי לתמוך בצלחת תוך כדי אחיזת הבקבוק ביד השנייה.

 

  • עוד משהו שנמצא כמעט בכל בית הם בקבוקי הפלסטיק שמאוד קל להפוך אותם לפרחי אביב קסומים ויפים…. "איך יודעים שבא אביב? …מסתכלים סביב סביב"… במידה וישנה אפשרות, הראו לילדם פרח, תנו דגש על כל אחד מהחלקים של הפרח" עליי כותרת, גבעול, עלים. ולאחר מכך תוכלו לשבת ליד השולחן וליצור פרחים משלכם.

 

יצירת חיפושית מהחלק התחתון של הבקבוק

  • כדבר ראשון נרצה להראות לילדים חיפושית משה רבינו אמיתית. במצב הקיים לרובינו די קשה להראות את החיפושית במציאות, אך תמיד אפשר למצוא תמונה שלה מוגדלת באינטרנט או אפילו סירטון קצר שמראה מקרוב את החיפושית.
  • השימוש הוא בדרך כלל בבקבוקי פלסטיק גדולים כך יהיה לילדים יותר קל לצבוע.
  • חשוב לאחר שחותכים את הבקבוק לעבור עם נר או מצית על החיתוך עצמו כדי שלא נחתך מהדופן החדה.
  • במקום ראש מקלקר כפי שהוא מוצג בתמונה אפשר להשתמש גם בפקק של הבקבוק. פשוט לצבוע אותו בשחור.
  • החיבור של הראש והגוף בדרך כלל נעשה על ידי דבק חם אבל אפשר להשתמש בדבק מגע או שלוש שניות (כל דבק חזק)
  • עיניים כמובן אפשר לצייר או לעשות עם פלסטלינה או אפילו לעשות אותם מנייר, ולהדביק.
  • את המחושים אפשר להכין ממנקה מקטרות, או דרך חילופית יכולה להיות קיסמי שיניים (להיזהר מהחוד..)

יצירה זו דורשת הרבה מאוד עשייה שלכם ההורים וכל ילד לגילו ולרמת ההתפתחות שלו יכול להיות שותף  פעיל. נקודת המפתח כאן תהיה רמת שיתוף הפעולה שלכם ותימלול של הנעשה בזמן היצירה.

לילדים גדולים יותר אפשר לתת להחליט ולבחור מהחומרים שיש בבית מה יהיה כל דבר,( איתמר… ממה אתה חושב שאפשר לעשות את הראש של החיפושית … איתני איך אתה חושב שנוכל לעשות את המחושים של החיפושית). זכרו שלילדים דימיון מפותח מאוד וליצירתיות שלהם אין גבולות…

לכל שאלה או בקשה, פנו אלינו בשמחה

שלכם,
ניקי תכלת, מרפאה בעיסוק, 
שימרית ניידר, גננת, טאונה צלנצוק, גננת

שתפו אותנו בתמונות עם היצירות של ילדכם בדף הפייסבוק שלנו : 
אלי"ע – ארגון לקידום ילדים עם עיוורון או לקות ראייה בפוסט המיועד לכך.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות