תהליך הסתגלות בגן אלי"ע

כתבה שרית לוי- מדריכת ראייה ארצית, עמותת אלי"ע

קליטתו של ילד בגן היא משימה עדינה, אשר דורשת השקעה רגשית ותכנון הן מהורי הילד והן מצוות הגן. הילד מגיע לגן חדש עם כל המשתמע מכך- הכרות עם צוות הגננות והסייעות, המבנה הפיזי, הילדים, סדר יום חדש ומובנה, הרגלים שונים, התייחסות רגשית שונה והתמודדות עם פרידה מהישות הבטוחה לו מכל, אמא או אבא. חשוב לזכור, שכחלק מתהליך ההסתגלות של הילד לגן, גם ההורה עובר תהליך של הסתגלות ובניית בטחון ואמון בצוות. התהליך שההורה עובר הנו משמעותי לא פחות, ויכול להשפיע על יכולתו של הילד להתמודד עם הפרידה.

השבועות הראשונים קשים וטעונים רגשית לכל אחד מן המשתתפים במעגל ההיקלטות בגן, אך ישנן דרכים העוזרות לעבור תהליכים אלו בהצלחה, ואם ניתן דעתנו ונפעל יחד מתוך נכונות, הבנה והרבה אהבה, נצליח לעבור את תקופת ההסתגלות.

לרוב הילדים הפרידה היא קשה, כך גם לילד עם לקות ראייה או עם עיוורון, אשר עובר את אותו התהליך שעובר הילד הרואה.

בטרם כניסתו של הילד למסגרת יש צורך להכינו מבעוד מועד. רצוי שההורה ישתף את הילד בשינויים הצפויים לקראת הכניסה לגן. יגיע עמו עוד קודם לטובת היכרות עם המרחב החדש של הגן, ויכינו ככל הניתן להסתגלות מהירה וקלה עבור כולם.

ככל שהילד לקוי הראיה יכיר את הסביבה בה הוא נמצא, יש סיכוי גדול יותר, שהוא ירכוש בטחון וילמד לחקור את הסביבה הרחבה יותר.

בימים הראשונים עלינו לאפשר לילד ולהורה להכיר ולהסתגל לגן וצוותו ה"חדש" מפחיד ומאיים על הילד לקוי הראיה אך ניתן ללמד אותו להתעניין בחדש על ידי יצירת אמון באנשים שמטפלים בו ועל ידי נתינת סימנים והשוואות לדברים מוכרים.

העמקת הקשר והאמון של הילד בצוות נבנית תוך כדי הכרות ומשחק עמו, זהו תהליך הדורש רגישות וגמישות, וחשוב לזכור שלכל ילד והוריו קצב אישי וכושר הסתגלות שונה. משום שקושי הפרידה הוא רב לגבי חלק מהילדים, חשוב שאחד ההורים יישאר עם הילד בתחילת דרכו בגן בכדי להקנות לו בטחון ובו זמנית לאפשר לו להשתתף בהתרחשויות, בפעילויות וביצירת הקשר עם המטפלות. ההורה משמש כעוגן מבטחים לילד במקום החדש שבו הוא נמצא, ובהישארותו, הוא מלמד את ילדו דרכי הסתגלות ממקור ראשון, תוך שהוא מעניק לו תשומת לב בלעדית. לדוגמא: מה לעשות כשמשהו מפריע לו, למי לפנות, היכן נמצאים המתקנים בגן, היכן רוחצים ידיים וכו'.

תהליך הקליטה של הילד יכול לבוא לידי ביטוי באופנים התנהגותיים טבעיים ולגיטימיים, כגון: בכי, שינוי במצבי רוח, חוסר תאבון, חוסר שינה, בריחה לשינה ועוד. תפקידו של צוות הגן להיות ער וקשוב לצרכים ולקשיים של כל ילד ולספק תמיכה תמידית אשר תסייע להקל על הילד את הפרידה מהוריו ואת הקליטה בגן.

רוב הילדים בגן אלי"ע מגיעים באמצעות מערך הסעות של נהגים ומלווים ולפיכך הילדים וההורים חווים למעשה תהליך נוסף של הסתגלות לדמויות נוספות. תהליך זה יכול להתרחש לאחר ההסתגלות לגן ולצוות או במקביל לו. יחד עם זאת, בשל העובדה שהילדים מגיעים אל הגן וחוזרים מהגן עם מערך של הסעות ולא עם ההורים, חשוב לבסס את תהליך ההסתגלות ובניית הביטחון והאמון של ההורים בצוות, ולהבנות את המשך הקשר לכל אורך הדרך.

תקופת ההסתגלות מלווה בעומס רגשי עבור הילד אשר מקשה עליו לגלות פתיחות, לחשוף את יכולותיו וכישוריו ולהתפנות ללמידה. חשוב להכיל אותו בתקופה זו ולעסוק בתהליך ההסתגלות שלו לגן ולסביבה החדשה, להיכרות עמו ועם אופיו, עם הצרכים וההרגלים שלו. שלב האבחונים והערכות וכן הטיפולים השיקומיים יחלו לאחר סיום תהליך ההיכרות האישית עם הילד וההסתגלות שלו לגן. 

התאמות נדרשות בגן ובסביבה כגון הושבה, עמידה, סנוור, מקום ישיבה מועדף יבוצעו באופן מידי. התאמות נוספות הדורשות היכרות ואבחנה מעמיקה יותר יעשו בהמשך ובהתאם לתוצאות האבחונים והערכות.

טיפים להורים שיסייעו בתהליך הקליטה וההסתגלות לגן:

  • שדרו לילדכם בטחון ומסרים אופטימיים אחרת במודע ושלא במודע, חששותיכם יעברו לילד.
  • נסו להימנע מעמידה סתמית- עמידה זו עלולה לגרום לילד תחושת חוסר בטחון, שהנה עוד רגע אבא ו/או אמא הולכים, והוא עלול להימנע מעיסוקים אחרים או מרצון כלשהו לשחק ולהשתלב בפעילויות הגן.
  • היו עם ילדיכם והפכו חוויה ראשונה זו לחיובית ואיכותית.
  • הקפידו לומר שלום ולהתראות, אל "תברחו" גם אם הילד עסוק וגם אם נדמה כי הפרידה תהיה קשה. מכיוון שילדים לקויי ראיה, לרוב, לא יכולים להסתמך על שפת הגוף, עלינו לתת הוראות מילוליות מאוד ברורות וגם להשתמש בקול בכדי להמחיש רגש.
  • כאשר אתם נפרדים, אמרו זאת ועשו זאת- אל תאריכו את הפרידה בכך שתלכו ותחזרו מספר פעמים.
  • חשוב להימנע מלבצע שינויים נוספים בתקופה זו, כמו גמילה מבקבוק, מוצץ, חיתול וכו'.
  • שתפו את הצוות בהרגליו ואהבותיו של הילד על מנת לסייע בהכרות ובהסתגלות.
  • אם הילד קשור לחפץ מסוים במיוחד, הביאו אותו לגן. גם אם לילד אין חפץ מסוים, ניתן להביא לו חפץ המוכר לו מהבית.

 

 

 


שינוי גודל גופנים
ניגודיות