מעבר משיגרה לחופשה

כתבה שרית לוי- מדריכת ראייה ארצית, עמותת אלי"ע

כל השנה הלכו הילדים לגן ונכחו במסגרת חינוכית שסיפקה שיגרה וקביעות, אפשרה ביטחון, יציבות, צמיחה והתפתחות. כעת, אנו ניצבים רגע לפני יציאה לחופשה וחשוב שנבין ונתייחס לשינוי ונתווך אותו לילדינו עד החזרה לגן.

לרבים מילדינו קושי במעברים בין שיגרה לחופש ומחופש בחזרה לשגרה, ומכאן הדרך לאי- שקט, חוסר נינוחות וקשיי וויסות, היא קצרה.

לעיתים מורגשת הבהלה גם אצל ההורים מעצם המחשבה על תקופה לא וודאית או צפויה עם הילדים, תקופה שיכולה להראות כמעיקה ושלילית, וחשוב שננשום רגע וננסה להסתכל על תקופה זו גם כהזדמנות לחיבור עם הילד, ליצירת זיכרונות וחוויות משותפות, הזדמנות לחיזוק הקשר עם האחים, חשיפה להתנסויות מגוונות בזמני הערנות של הילדים, בשעות הבוקר ועוד.

על מנת להפוך תקופה זו למהנה ומשמעותית רצוי להיערך לקראתה.

הבסיס לעשייה שלנו היא ההבנה העמוקה כי הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות. המפתח ללימוד הוא לא לספר על העולם הסובב את ילדינו, אלא ליצור סיטואציות וחוויות בכדי לאפשר לילדים לייצר את הידע והמושגים על העולם הסובב אותם, בעצמם!

  • מומלץ לבצע הכנה מראש, הטרמה לקראת המעבר לחופשה והשינוי בשגרה הן על ידי הדמות החינוכית והן על ידי הדמות ההורית. לתווך לילד את השינוי בהתאם ליכולותיו ההתפתחותיות, כדי להקל עליו ככל האפשר.
  • ההבנה שמשך היום אינו זמן אינסופי אלא נחלק לשני חלקים עיקריים: בוקר ואחה"צ יכולה להקל מראש בתכנון ימי החופשה " הארוכים" ולאפשר אווירה של רוגע גם עבורנו המבוגרים, ההורים וגם עבור הילדים. תכננו שתי פעילויות מרכזיות למשך היום, פעילויות שיכילו משחקים מוחשיים, משחק בבצק, בחול קינטי, בבועות סבון, יצירות, הליכה לגינה, למשפחה או חברים, ועוד…באופן זה גם לא ניצור עומס על הילדים בריבוי של פעילויות.

אתם מוזמנים להיעזר בחוברת התפתחות משחק ומשחקים מותאמים לילדים (בגיל הרך) עם לקות ראייה או עם עיוורון ניתן למצוא אותה בלינק הבא https://bit.ly/2KEcs7H ולקחת ממנה רעיונות למשחקים.

  • כדאי לתכנן מראש את הפעילויות ולשתף את הילד בדרך המותאמת עבורו, תוך שימוש בערוץ המידע המתאים לו: הוויזואלי/ השמיעתי/ התחושתי ו/או התנועתי. ניתן לשתף אותו גם בקבלת ההחלטות, ובבחירת הפעילויות מבין מבחר הפעילויות המותאמות שנבחרו על ידיכם.

התכנון מראש יסייע בשמירה על המסגרת המובנית, סדר יום ברור וידוע מראש יקל על הילד ויישרה נינוחות וביטחון.

  • בעת יציאה לטיולים משפחתיים חשוב להקדים חשיבה על בחירת הטיול, מיקום הטיול, התאמות וויזואליות הנדרשות עבור טיולים וויזואליים (לדוגמה: הבאת גיגית מים לים), שימוש בחושים אחרים: לטעום, להריח, לשמוע. ולא לשכוח את זמני הנסיעה הארוכים באוטו ולהיערך גם אליהם (ניתן להכין עם הילד מראש תיק לנסיעות ובו משחקים להעביר את הזמן, מוסיקה וסיפורים מוקלטים).
  • ניתן להכין עם הילדים "מחברת חוויות" שתלווה את החופשה ותאפשר עיבוד של החוויה ואף מזכרת שתהווה חפץ מעבר לחזרה לשגרת הגן. המחברת תתמלא בהפתעות וסיפורים על טיול בשטח או סתם איזה פרח…,אחה"צ נחמד או כל אירוע מיוחד. כתבו במחברת יחד עם הילדים מה עשיתם?, איפה?, עם מי? ואיך הרגשתם? ניתן לצרף מזכרת מהחוויה: בלון מיום הולדת, תמונה, עלה או פרח. עם החזרה לשגרה ניתן לשלוח את המחברת עם הילדים והגננת תוכל לתווך באמצעותה את השינוי.

חשוב לזכור! שככל שמתקרבים לסיום החופשה וחזרה לשגרת הגן, יש לדאוג לתווך את החזרה מהחופשה לשגרה, שכן חלק מהילדים חוזרים לגן חדש עם צוות חדש ומקום חדש. ואת הדעת על כך נשאיר לפעם הבאה!!!

חופשה נעימה ומהנה, כבר מתגעגעים!!!


שינוי גודל גופנים
ניגודיות