למידה פעילה

נכתב ע"י שרית לוי, מדריכת ראייה ארצית של אלי"ע על פי דר' לילי נילסן- Dr. Lilli Nielsen

למידה פעילה היא שיטת לימוד אשר פותחה על ידי הגברת ד"ר לילי נילסן. מטרתה לאפשר לילד ללמוד מתוך הפעילות שלו עצמו, באמצעות תהליך של סקירה, חקירה, משוב והשוואה של חפצים מהסביבה הקרובה והמיידית.

למידה פעילה מתאפשרת:

  • קיים מגוון ומבחר עשיר של חפצים לגרייה.
  • מאפשרים לילד זמן בלתי מוגבל וללא הפרעות.
  • הפעילות מותאמת לרמת התפתחות והתעניינות של הילד.
  • יש לילד אפשרות לחזור על הפעילות מספר רב של פעמים.

תהליך זה מביא למודעות גדולה יותר של הסביבה וטווח רחב יותר של מיומנויות שבעזרתם יוכל הילד לפענח את ההתנסויות אותם הוא חווה.

הערכה של המיומנויות והעדפות הקיימות של הילד הינו הצעד הראשון טרם בניית והתאמת האמצעים ללמידה פעילה עבור הילד. חשוב לערוך תצפית על הילד, להבין מה היכולות והאתגרים של הילד, מאילו פעילויות נהנה, מה מסקרן ומעניין אותו ואילו חפצים אוהב ונמשך אליהם.

דוגמאות לשימוש בעקרון למידה פעילה:

קופסת אוצרות

קופסא גדולה המכילה חפצים עם מרקמים וצלילים שונים (חלקם הילד יודע להפעיל וחלקם מתחיל להכיר). מתאים לילדים המתחילים לשבת.

שולחן נמוך

השולחן מתאים לילד היושב עצמאי, או זקוק למעט תמיכה (כיסא פינתי),השולחן צריך להיות בגובה של מתני הילד ועם מסגרת מוגבהת מסביבו על מנת שלא יפלו חפצים.

עמידון מעליו מובייל

חשוב מאוד שבזמן שהילד עומד הוא יהיה גם פעיל. הרכיבו מובייל מחפצים המתאימים לילד:

חפצים הניתנים להשוואה, חפצים מהיומיום, חפצים בעלי קולות, צבעים ומרקמים שונים.

חדר קטן Little Room גודל: 60X60X60

מטרה : סיוע לילד לרכוש מיומנויות של התמצאות במרחב והושטת יד.

  • החדר הקטן מקטין את עוצמת הרעשים מהסביבה ומאפשר לילד להקשיב וללמוד מהקולות והויברציות שמייצר בתוך המרחב ומהחפצים.
  • הילד לומד שהוא זה שמייצר קולות שמקורם מהתנועה והמפגש עם החפצים.
  • חשוב שיהיו חפצים מגוונים במרקם, גודל, צבע, צליל כך שהתחושות והקולות שיפיק מהם יהיו שונים ומגוונים. מומלץ שיהיו בין 9-10 חפצים תלויים מלמעלה ו 3-4 חפצים תלויים על קירות החדר הקטן.
  • יש להקפיד שהחפצים יהיו תלויים במקומות קבועים בכדי שהילד יוכל לחזור אליהם ולאתר אותם פעם אחר פעם.

לוח תהודה Resonance Board

לוח התהודה הינו לוח עץ גדול ודק, המשמש כמגבר לצליל . עשוי לוח סנדוויץ' בגודל  150X150 או 120X120 ובעובי של 4 מ"מ מסביבו מסגרת של קרשים בעובי 2 ס"מ. ( במידה ונשתמש בעץ עבה וקרש תמיכה בפינות או לאורך הלוח יווצר לוח נוקשה ללא תהודה).

מטרה: הילד מקבל גירוי קולי מכל תנועה שהוא מבצע, בשכיבה או בישיבה, המועברת ע"י התהודה שנוצרת על הלוח עצמו.

אפשר ורצוי להניח חפצים ישירות על לוח התהודה או להניח עליו את החדר הקטן עם חפצים הנתלים ממנו.

  

חשוב לזכור:

  • בכל מנח אשר תשימו את הילד תמיד תוודאו שנמצא לידו משחק או  חפץ, שיוכל לחקור ולשחק איתו.
  • כאשר מארגנים לילד סביבה מתאימה, הילד יוכל לשחק בצורה עצמאית, גם אם זה למספר דקות.
  • למידה פעילה מאפשרת עבודה של כל החושים יחד.

 

 

 

לקריאה נוספת:

  1. http://www.pathstoliteracy.org/blog/remembering-lilli-nielsen-and-her-legacy-active-learning
  2. https://www.lilliworks.org/
  3. https://nfb.org/images/nfb/publications/fr/fr31/4/fr310416.htm
  4. http://www.activelearningspace.org/

 

שינוי גודל גופנים
ניגודיות