תרפיה במוסיקה

"מוסיקה אינה מייצגת את החיים: היא חיים" (צ'ארלס אייבס)

מוסיקה היא אמנות המאפשרת הבעה, קשר ותקשורת. תרפיה במוסיקה היא תהליך שיטתי של התערבות, המבוססת על שימוש בחוויות המוסיקליות במסגרת מערכת היחסים המתפתחת בין מטופל למטפל, כדי לאפשר שינוי וצמיחה בבריאות הנפש והגוף.

אחת ההנחות של תרפיה במוסיקה היא שלמוסיקה יש השפעה פסיכולוגית ופיזיולוגית על האדם: מרכיבים בסיסיים של המוסיקה כגון קצב, מנגינה, הרמוניה, "מהדהדים" בגוף האדם ובנפשו באופנים שונים, ויחד יוצרים חוויה מעוררת או מרגיעה בעלת אופי מארגן ואינטגרטיבי כאחד.

ההנחה הנוספת של תרפיה במוסיקה היא שמוסיקה נובעת ומופקת מעולמו הפנימי של המטופל גם כאשר הוא פעיל (שר, מנגן, מתנועע), וגם כאשר הוא קולטני (סביל) – מקשיב למוסיקה שבחר, או מביע עדיפות לגבי מוסיקה מסוימת. תפקיד המטפל הוא להקשיב, להבין ולהכיל את המוסיקה של המטופל, וכן להשתמש בה ליצירת מסגרת של דו-שיח טיפולי.

במסגרת העבודה עם לקויי ראייה בדרגות שונות, שביניהם יש גם ילדים עם עיכוב התפתחותי, ההיבט ההתפתחותי של תרפיה במוסיקה מקבל משנה תוקף, שכן ילדים אלו אינם מתנסים מספיק במיומנויות יצירת קשר הדדי:
• אינטראקציות ראשוניות המתפתחות בראשית חייו של כל תינוק, המבוססות על קשר   עין בין הילד למבוגר
• דיאלוג קולי ספונטאני היזום בתחילה על ידי המבוגר, ובהמשך – על ידי הילד עצמו
• חיקוי ושיקוף שניתן להתנהגותו הספונטאנית של הילד.

יחסי גומלין הדדיים בתקשורת זוגית זו הם בסיס להתפתחות תקשורתית ורגשית תקינה.

לפי מחקרים שונים אצל ילדים שהתפתחותם מתעכבת, אחת מן הסיבות העיקריות לחוסר ביטחון עצמי, פחדים, חוסר יוזמה תקשורתית, התבודדות, אי שקט ועוד, נובעים מהתנסות מועטה במיומנויות יחסי גומלין זו. אי לכך, אחת ממטרות הטיפול במוסיקה במסגרת אלי"ע היא פיצוי על הפערים בהתפתחות הרגשית והתקשורתית, אשר נוצרו כתוצאה מן העיכוב או הליקוי.

שימוש במוסיקה כאמנות הבעתית ותקשורתית וכמדיה "טבעית" עבור הילד, מאפשר לעקוף את הליקויים הקיימים, ולגרום לילד להיות יוזם ולייצר תקשורת עם הסביבה ביחס לרמתו, ללא מילים. באמצעות המוסיקה מתאפשרת תקשורת גם עם דוברי שפות שונות.

שימוש במוסיקה כטיפול נעשה באופן מגוון ורחב, הכולל שירה, נגינה, האזנה, תוך שילוב של תנועה ומשחק. אופני השימוש מותאמים לרמת ההתפתחות הרגשית של הילדים, ומשתנים ממטופל למטופל.

הטיפול במוסיקה מתקיים במסגרת קבוצתית. הילדים מגיעים לטיפול עם המטפלים המלווים אותם במסגרת היום-יומית, והטיפול מבוצע אחד על אחד. בקבוצות שבהן רוב הילדים מסוגלים לפעול באופן עצמאי יותר, מתבצע הטיפול תוך אינטראקציה של הילדים זה עם זה. מספר המשתתפים משתנה מקבוצה לקבוצה. הרכב הקבוצה נקבע בהתאם למכנה המשותף בצרכים ההתפתחותיים של הילדים. בנוסף לכך, נבנית תכנית אישית עבור כל ילד, המיושמת על ידי המטפלת במסגרת הגן.
במידה שקיים קושי בשילוב של הילד בעבודה הקבוצתית, נבדקת אפשרות למתן טיפול פרטני לפרק זמן מוגדר, שכהמטרה היא לשלב את הילד בהמשך במסגרת קבוצתית. גם טיפול פרטני מלווה בהדרכת הגננת והסייעת, כדי ליישם את התכנית הטיפולית במשך השבוע.

תהליך הטיפול, אשר כולל זיהוי שלב התפתחותי, והתייחסות ליכולות הקיימות ויצירת סביבה טיפולית הולמת לצרכיו של כל ילד, בשילוב עם יישום העקרונות הטיפוליים במסגרת הגן, מאפשר בסיס פורה לעבודה אינטגרטיבית והתקדמות התפתחותית.

ריתמוסיקה

מוסיקה היא כלי טיפולי חשוב בעבודה עם האוכלוסייה המיוחדת .באמצעות המוסיקה הם מפתחים את יכולת ההקשבה , ההבעה , התנועה , ההתחברות ואף הדיבור.

במהלך שיעורי המוסיקה הילדים עושים הכרות עם כלים רבים שיוכלו לעזור להם בחשיפתם לעולם. המוסיקה מעודדת יצירת קשר, המוסיקה מעודדת תנועה, עשייה מוטורית עדינה וגסה וכן הבעת רגש.

שעורי המוסיקה בגן אלי"ע מהווים חוויה מיוחדת עבור הילדים . זהו המקום, זו ההזדמנות של הילדים להביע רגש, לנוע, ,לחייך וליצור קשר ביניהם ובין הצוות המטפל.

בשיעורי המוסיקה אנו שומעים את הילדים. שומעים אותם מבטאים הברות שמתחילות או מסיימות שיר ושומעים אותם מביעים שמחה לקול הצלילים הנעימים והקצביים.
בשעורי המוסיקה אנו רואים את התנועה של הילד באה לידי ביטוי. אף ילד לא נשאר אדיש למשמע צלילי מוסיקה הנשמעים בחלל החדר.
באמצעות המוסיקה אנו נעים: הילד עם המטפל הצמוד ,הילד יחד עם כל חברי קבוצתו- המוסיקה היא הזרז ליצירת קשרים בין כל ילדי הכתה.
שעורי המוסיקה הם הבמה לכל אותם כישרונות צעירים המתגלים בשיעור: אם בשירה, בנגינה, בריקוד ואם ביכולות מקצביות אחרות.

המוסיקה היא חלון ההזדמנויות לילדים היקרים שלנו.

 

 

לתרומה עבור הפעילות לחצו כאן

 


שינוי גודל גופנים
ניגודיות